Neberme dětem dětství

08.11.2025

České školství zachvátila vlna změn, ze kterých školský terén není nijak nadšený. Jedná se o praktické zrušení odkladů, převedení financování nepedagogů na zřizovatele škol, zákaz známkování v první a druhé třídě a povinná přítomnost asistenta pedagoga u prvňáčků. Zavádí se také nová pozice sociálního pedagoga, jako by nám nestačily odbory sociálních věcí na obecních úřadech. Pak je tu nápad na slučování menších základních a mateřských škol, které až dosud hladce a úspěšně fungovaly, do větších administrativních celků, čímž prý stát ušetří ohromné peníze a výrazně zkvalitní vzdělávání. A jako hořkosladký bonbónek na závěr tu máme návrh nových vzdělávacích programů, tzv. velká revize RVP.

Chaos v českém školství

Školy už mají řadu měsíců k dispozici na stránkách ministerstva školství a NPI dokumenty a metodiku čítající dohromady více než dva tisíce stran textu. Vyznat se v těchto materiálech není nic jednoduchého, je to taková klikací bojovka pro otrlé ředitele škol a jejich zástupce. Běžní učitelé mají dost práce, aby obstáli každý den před tabulí a něco dětem předali, takže nové RVP houfně ignorují. Navíc nastupující ministr školství už dopředu avizoval, že připravovanou revizi osnov podrobí ještě jedné expertní revizi, takže nakonec může být mnohé docela jinak.

Texty nových vzdělávacích programů se hemží novými nečeskými slovy jako jsou "gramotnosti", "kompetence" a "welbeing", ale záměrně neobsahují to hlavní – učivo. Cílem jejich tvůrců je totiž odnaučit učitele soustředit se na učivo. Nově se má zaměřit jen a pouze na žáka, na jeho osobnost, rozvoj a blahobyt. Taková je alespoň představa našich ideologů. Učitel praktik se ale ptá, k čemu že takové osnovy-neosnovy vůbec jsou? Namísto jasné definice toho, co mají naše děti znát a umět, se dává větší prostor ideologickým tématům, jako je klima, udržitelnost a gender. A právě poslednímu tématu je věnována naše konference.

Genderová ideologie pronikala a proniká do škol už nyní, na to žádná změna RVP potřeba není. Škola je taková, jací jsou lidé v ní. Už dnes si může ředitel zvát do školy na přednášky kde koho, anebo ho naopak odmítnout. Už dnes může každý učitel ve svých hodinách svobodně mluvit o tom, co si myslí o rodině, rolích mužů a žen nebo o tom, kolik mám člověk pohlaví. Každá školská reforma končí u dveří třídy.

Nicméně nové "osnovy" či "rámce" vycházejí genderové ideologii evidentně vstříc. To je znepokojivé mimo jiné proto, že v mnoha zemích, ke kterým tradičně vzhlížíme, je už trend právě opačný. Jako by někdo chtěl u nás na Východě vyprodat zboží, které už na Západě tolik nefrčí?

Zkušenost ze Skotska

Iniciativa k uspořádání konference Neberme dětem dětství vyšla od paní Marie C. Mamulové. Ta žije řadu let ve Skotsku, kde její dnes už šestnáctiletá dcera zde chodí do školy. Paní Marie ve svém městě před třemi lety zorganizovala setkání místní rodičovské komunity v knihovně.

Důvodem byly obavy rodičů z toho, co se jejich děti ve škole učí o pohlaví a genderu. Setkání ale vyvolalo tak silnou nenávistnou reakci ze strany trans aktivistů, že místní úřad povolal na ochranu rodičů policii, a dokonce i zaplatil sedm členů ochranky.

Paní Mamulová se nedala zastrašit a setkání úspěšně proběhlo. Dnes spolupracuje s organizací Skotská unie pro vzdělávání (Scottish Union for Education), jejíž motem je "Vzdělávání, ne indoktrinace". Počátkem letošního roku založila iniciativu "Neberme dětem dětství", jejímž výsledkem je i stejnojmenná konference, která proběhne 22. listopadu 2025 u nás v Praze.

Konference Neberme dětem dětství

Jedním z hlavních řečníků konference bude předseda Skotské unie pro vzdělávání, pan Stuart Waiton. O současném stavu skotského školství říká mimo jiné toto:

"Standardy vzdělávání jsou už dlouhou dobu ve Skotsku snižovány. Naše školství ztrácí smysl pro vědění a mizí z něj vzdělávání zaměřené na předměty. Školský systém nevede mladé lidi k tomu, aby svou pozornost zaměřovali ven, na okolní svět, ale aby se naopak obraceli do sebe a zkoumali svou vlastní identitu."

Dalším řečníkem bude paní Carolyn Brown, psycholožka s 45letou praxí ve vzdělávání, která je uznávanou odbornicí na autismus a poruchy učení. V současné době se na národní úrovni věnuje otázkám spojeným s genderovou ideologií a je koordinátorkou meziresortní skupiny odborníků v oblasti školství, zdravotnictví a sociální práce (ScotPAG).

V neposlední řadě vystoupí za českou stranu Vítězslav Šťastný, učitel, speciální pedagog a ředitel základní školy, který se problematikou genderu osobně setkal ve své praxi. Vedlo ho to k nastudování této oblasti, k uspořádání řady přednášek, překladu a vydání knihy "Odvrácená strana transgenderu" od Walta Heyera a opakovanému pozvání tohoto špičkového odborníka do České republiky.


Celý článek je na:

zdroj: 5. 11. 2025 Vítězslav Šťastný : Neberme dětem dětství

https://www.konzervativninoviny.cz/neberme-detem-detstvi/